"Brandowy" fenomen, któremu podlegam

Ruszyła machina promocji pierwszego epizodu "Insygniów Śmierci" w Polsce. Tzw. "brandowy fenomen" po raz kolejny w naszym kraju ma okazję do zaprezentowania prawdziwej potęgi marki "Harry Potter". W listopadowym numerze magazynu "Film" czytałem o tym zjawisku, przed moimi oczami przewijały się niebanalne kwoty - aż trudno uwierzyć, że "Harry Potter" jako marka wart jest min. 5,4 mld dolarów. Publicyści owego pisma wymienili czynniki wpływające na tak wielką popularność książki J.K.Rowling - trzeba przyznać, że Warner Bros. trzyma rękę na pulsie, akcje marketingowe prowadzone są w bardzo dochodowy sposób i choć wielu twierdzi, że wszelka promocja "Harry'ego Pottera" nie jest potrzebna, by odniósł globalny sukces, nie zwracają oni uwagi na inne aspekty tej gigantycznej w obecnych czasach marki. Promocja nie jest potrzebna książce, nie jest też potrzebna filmowi, jednak warto zwrócić uwagę na dziesiątki tysięcy gadżetów wyprodukowanych z myślą o fanach młodego czarodzieja. 

Patrząc przez pryzmat polskiego rynku - cena książki z serii "HP" kosztuje od 20 - 60 zł, filmu na DVD 50zł, tymczasem już za orginalną figurkę z importu zapłacimy ok. 100 zł (za lepszą więcej). Nie jestem ekonomistą, nigdy też przed "Harrym Potterem" nie przywiązywałem wagi do mechanizmu jakim jest marketing, toteż moje spostrzeżenia mogą okazać się całkowicie mylnymi, choć są jedynie subtelnymi wnioskami wyniesionymi na bazie wieloletniej obserwacji. Spójrzmy na wielkich potentatów na międzynarodowym rynku, którzy zajmują się sprzedażą potterowych gadżetów - Gentle Giant czy The Noble Collection - każdy kolejny sezon to kolejne produkty, mniej lub bardziej unikalne - zawsze przeznaczone dla wymagającego kolekcjonera, który nie toleruje tandety. Co widzimy w ofertach powyższych "punktów sprzedaży"? Replikę zamku Hogwart za 295 USD, nóż Dumbledore'a z "Księcia Półkrwi" za 55 USD i dziesiątki innych produktów - figurek, biżuterii, filmowych replik... Cóż napędza sprzedaż tego typu przedmiotów jeśli nie zgrabne i przemyślane działanie marketingowe? Każdy gadżet jest efektem promocji, a zarazem jej środkiem - bez promocji nie byłoby popytu na tego typu produkty, wówczas marka "Harry Potter" nie byłaby warta tak astronomicznych pieniędzy. "Brandowy" fenomen HP jest jak koło - początek wynika z końca, koniec z początku, wszystkie rozwiązania, każde działanie, każda nawet myśl splata się w jedną całość. Kiedy w 1997 r. Joanne Rowling w końcu udało się wydać pierwszą powieść, nie mogła spodziewać się sukcesu, który jej seria odniesie. Ale patrząc realnie z perspektywy czasu - czy to książka odniosła sukces? Komercyjny szum zrodził się wokół "Harry'ego Pottera" dopiero po podpisaniu przez Jo szeregu umów z Warner Bros. Światowy lider kinematografii wyczuwając potencjał tkwiący w sercu tej historii, dał jej szansę i zarobił na tym setki milionów dolarów. Dziś powstają kolejne produkty mające na celu przyciągnięcie zarówno wiernych jak i nowych fanów powieści brytyjskiej pisarki - sam widzę po sobie, że swój cel Warner Bros. osiąga. Jako fan na same książki i filmy wydałem ponad 5.000 zł w ciągu 9 lat - nie zliczam natomiast kwot wydanych na materiały promocyjne - czapki, albumy z naklejkami, pisma, bądź inne gadżety, które udało mi się w ciągu tej dekady pozyskać, potem stracić bądź zachować do dzisiaj. Kolejnym pokusom nie jestem w stanie się oprzeć - 12 listopada swoją "premierę" będą miały kolekcjonerskie wydania pierwszych czterech filmów o Harrym Potterze. Trzypłytowe wydania specjalne zawierać będą godziny nowych materiałów specjalnych, wywiadów dokumentów z planu... Tak samo nie jestem w stanie się oprzeć najnowszej ofercie wydawnictwa EGMONT Polska - prawdę mówiąc to główny powód powstania dzisiejszego wpisu. Albowiem już 8 listopada na rynku pojawią się trzy pozycje dla potteromaniaków (opisy zaczęrpnąłem ze strony wydawnictwa):

Książka zawiera 200 wlepek ze zdjęciami z najnowszego filmu.
Ilość stron: 64,00
Format: 235x180
Okładka: Miękka
ISBN: 978-83-237-3558-8
Seria: Harry Potter
Wydanie: Wydanie (2010)
Wiek: 7 - 12 lat
CENA OK. 13 ZŁ










Książka zawiera mnóstwo informacji o nowym filmie Harry Potter i insygnia śmierci. Poczytaj o ulubionych bohaterach, dowiedz się o nich wielu nowych ciekawych rzeczy. Wejdź do świata kolejnej części Harry'ego Pottera.

Ilość stron: 64,00
Format: 285x215
Okładka: Twarda
ISBN: 978-83-237-7983-4
Seria: Harry Potter
Wydanie: Wydanie (0)
Wiek: 7 - 12 lat
CENA OK. 20 ZŁ




W książce znajdziesz mnóstwo zdjęć z filmu, informacje o aktorach, wywiady oraz wspaniały plakat, który można powiesić na ścianie.
Ilość stron: 84,00
Format: 140x98
Okładka: Twarda
ISBN: 978-83-237-7975-9
Seria: Harry Potter
Wydanie: Wydanie (2010)
Wiek: 7 - 12 lat
CENA OK. 25 ZŁ






***
Na próżno szukać wewnętrznego zrozumienia, głosu rozsądku głoszącego, że jestem na każdą z tych pozycji za "stary". Moje serce mówi mi, że jestem jeszcze młodszy niźli byłem w dniu, kiedy otrzymałem swoją pierwszą książkę o "Harrym Potterze"...

Tymczasem, na zakończenie mała niespodzianka dla fanów potterowej muzyki. Oglądając pierwszy pełny zwiastun obydwu części "Insygniów Śmierci" miałem łzy w oczach - muzyki użytej w owym trailerze nie mógłbym określić inaczej - arcydzieło najwyższego polotu. Wczoraj udało mi się odnaleźć w sieci samą ścieżkę dźwiękową tego zwiastuna - wystarczy wpisać w wyszukiwarce "Pfeifer Broz. Music Deathly Hallows trailer", bądź kliknąć TU.

Cieszcie się tą muzyką w oczekiwaniu na wielkie potterowe święto - ten rok i ten miesiąc zapadnie nam z pewnością w sercach i pamięci na długi czas. Niech ta wspaniała seria i jej oprawa (muzyczna) towarzyszą Wam zawsze i wszędzie przynosząc radość i uśmiech na twarzach i w sercach.
Udostępnij na Google Plus

About Strefa Czytacza

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentarze:

Prześlij komentarz